
 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 
 
 
I  FREEDOM OF EXPRESSION ..................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .......... 8 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ......... 13 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 
AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 
OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS......................................................... 14 
 
REGULATORY BODIES .................................................................................... 14 
 
STATE AUTHORITIES ...................................................................................... 16 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 
RELATED RIGHTS ........................................................................................... 17 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .............................................................. 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ............................................................ 19 
 
 
VII CONCLUSION ........................................................................................ 21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report there were several cases pointing to possible 

violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressure 

 

1.1. On Sunday, July 24, the leader of the Serbian Progressive Party (SNS), Tomislav Nikolic, 

in the interview for daily Press, told that if his party comes to power on the coming parliamentary 

elections, he will dismiss „that same evening“ Aleksandar Tijanic, the General Manager of the 

Serbian Public Service Broadcaster (RTS). 

 

According to the Broadcasting Law, general managers of public service broadcasting institutions 

in the Republic of Serbia, including the Radio Television of Serbia as one of them, are appointed 

and dismissed by the Managing Board of the RTS, with a two-thirds majority of the total number 

of members. Under the said Law, the Managing Board has nine members appointed and 

dismissed by the Republic Broadcasting Agency (RBA) from the ranks of journalists and renown 

experts from the field of media, management, law and finances, and other prominent persons. 

Broadcasting Law stipulates that the members of the RBA Council are appointed and dismissed 

by the Serbian Parliament, in accordance with the conditions provided for by that Law. The 

members of the RBA Council are elected by the Parliament from the ranks of prominent 

individuals from the areas that are relevant for tasks from the RBA’s competence, at the proposal 

of authorized proposers. Statements like the one made by Tomislav Nikolic – although the SNS 

leader has tried to justify it by his dissatisfaction with the quality and impartiality of the RTS 

program – are actually undermining the system of broadcasting regulation in Serbia and the 

legally established position of public service broadcasters. That system and that position are 

incompatible with the dismissal or appointment of political party personnel to positions in public 

service broadcasting institutions. On the other hand, the Public Information Law expressly 

forbids any forms of restrictions to freedom of public information, including by abuse of state 

powers, which powers Nikolic and his political party could acquire after the parliamentary 

elections, or in any other way that might restrict free flow of information, ideas and opinions. At 

the same time, the Law prohibits putting any other kind of pressure on public media and staff 

thereof, or influence that might hamper their work. In a period where media professionals, but 

also the public in Serbia, strive to establish certain rules of the game concerning the media 



 4 

through the adoption of the Media Strategy, which would guarantee genuine independence of 

public service broadcasters in the interest of the citizens and further democratization of society, 

any attempt to reduce managing and editorial positions in public service broadcasters to the level 

of a mere political booty conquered on the elections, is a cause for grave concern and is absolutely 

unacceptable. 

 

1.2. In the evening of July 27, two cameramen of the Tanjug news agency, Djordje Spasic and 

Davorin Pavlovic, were attacked and injured in the north of Kosovo, on the road from Leposavic 

to Jarinje, at a roadblock placed by the local Serbs. Djordje Spasic, who sustained severe injuries, 

said that he and Pavlovic had gotten out of the car and moved towards the border crossing in 

order to film the barricades and the blocked road, when they were attacked by group of hooligans. 

“One of them grabbed my camera and hit me on the head with it. I fell to the ground, blood was 

pouring out of my wound, all around me. They were beating up my colleague beside me and then 

they ran away”, Spasic told the daily Danas. 

 

Each case of physical assault on journalists and cameramen, especially in the above described 

case involving injuries (severe injuries in the case of Djordje Spasic) represents a serious threat to 

freedom of information and a severe restriction of the right to free exchange of ideas, information 

and opinions. Of particular concern is the danger that the perpetrators of this act will never be 

discovered and brought to justice, due to politicization of incidents in Kosovo, mutual ethnic 

distrust and absence of elementary communication between the authorities in Kosovo and the 

Republic of Serbia. Against such a backdrop, the circumstance indicated by the President of the 

Journalists’ Association of Serbia (UNS), who told Danas that a sizable portion of the public 

believes that have right to beat up a cameraman if they don’t like what they see on their TV set, 

becomes a regional problem. All that said, in a time of political conflict and bickering over 

competencies and powers, that problem is steadily gaining momentum and is seriously 

threatening the right of the citizens, not only in Serbia and in Kosovo, to be informed about the 

issues they have right to know about. 

 

1.3. According to the report by the daily Kurir, Dr. Slavko Tomic and persons accompanying 

him, described later by Dr. Tomic as his friends, threatened on July 27 Kurir’s journalist who was 

reporting from the trial in the First Primary Court in Belgrade. On that day, the said Court of first 

instance sentenced Dr. Tomic and anesthesiologists Miodrag Stojanovic and Olivera Jeremic, to 

15 months in prison each for severe criminal offence against human health, in relation to the 

death of a female patient from sepsis after a routine operation they had performed in the private 



 5 

clinic “Decedra”. “I didn’t want to insult, threaten or humiliate anyone. My friends, who came to 

attend the pronunciation of the verdict, and I, were very emotional and the circumstances were 

such that this incident became something I never wanted. I deeply regret everything that 

happened in front of the court house and I apologize”, Tomic said in a statement published by 

Kurir two days after the incident. 

 

Reporting on legal proceedings in Serbia has become increasingly complex, especially after the 

amendments to the Criminal Proceedings Law from 2009, which introduced a new offense – 

unlawful commenting of legal proceedings.  Since there is no clear practice as to what kind of 

commenting of legal proceedings is punishable by law, self-censorship is rife. To make things 

worse, journalists are often threatened and attacked by friends and relatives of the defendants 

and the court security often fails to ensure the proper conditions for the media to do their job 

without obstruction. The attack on the reporter of Kurir is a rare, yet commendable case, where 

the attacker Dr. Slavko Terzic, fairly soon after the incident happened, publicly apologized to the 

journalist and the newspaper for the insults and threats. 

 

1.4. The regional radio and television station RT Novi Pazar issued a press release, signed by 

the Editor Edo Celebic, claiming that hackers from Kosovo attacked their website on July 10. The 

press release said it was the sixth attempt to crash the website of that regional station since 

December 2010. On July 27, the website of City Radio from Nis was also attacked. In their press 

release, the management of the station said that, in their opinion, the reason for the attack was 

the joint program of a network of local Albanian and Serbian radio stations from Kosovo and 

Serbia entitled “A Bridge beyond Borders”. The said program explored the possibility for the 

coexistence of Albanians and Serbs in Kosovo, whether the Kosovo issue may be solved by 

partition or independence and if the Kosovo institutions provide equal protection to all. The first 

episode of “A Bridge beyond Borders” was aired on City Radio on Sunday, July 23. 

 

The article published by the daily Politika about the attack on RT Novi Pazar’s website says that 

such attacks on Serbian websites are on the rise, whereas the targets are increasingly the websites 

of state and public institutions. Politika writes that the attackers are predominantly hackers from 

Kosovo. They typically get away with it, like in a case from 2009, when multiple attackers disabled 

Pescanik’s website. Contrary to the disruption of printing and dissemination of print items or 

obstruction of the broadcasting of radio and television program, which in Serbia are provided as 

separate criminal offences, attacks on internet media or internet portals of traditional media are 

treated only as unauthorized access to a protected computer, network and electronic data 



 6 

processing, or as obstruction and restriction of access to a public computer network. Politika 

writes that in 2010 criminal charges before the Supreme Public Prosecutor in Belgrade were 

pressed for hacking of websites only six times and concludes that many cases remain unreported. 

Until the law enforcement authorities fail to show some concrete results even with this small 

number of cases and bring the perpetrators to justice, the media using new electronic platforms 

will be on their own. Even worse, some media are still portraying hackers like some romantic 

heroes, when these hackers are “our” hackers attacking “their” websites, or as a necessary evil, 

disregarding the devastating impact of these attacks on media freedom and freedom of expression 

in general. These attacks, as a rule, have also the typically political goals, as evidenced by the 

attack on City Radio from Nis, whose website was attacked in the time when this station, in 

cooperation with a network of local Albanian and Serbian radio stations from Kosovo and Serbia, 

broadcast the joint program about the possibility for the coexistence of Albanians and Serbs in 

Kosovo. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Appellate Court in Belgrade sentenced journalist Milenko Vasovic to pay 100.000 

dinars in respect of non - pecuniary damage to the plaintiff Radovan Vukovic, over Vasovic’s text 

published in the daily Dnevni Telegraf 14 years ago. Vasovic would also pay 107.960 dinars of 

court costs. The reason for the claim was Vasovic interview with Radovan Vukovic. Vukovic, at the 

time an advisor in the Government of the late Federal Republic of Yugoslavia, was put in prison in 

Montenegro for the statements he made on that occasion, but was released from custody after two 

months and later successfully sued the government for the time he spent behind bars without 

justification. However, the Appellate Court found that Vasovic had falsified Vukovic words by 

publishing the statements of a third person under Vukovic’s name, that third person being a 

former minister in the then government. By doing so, the Court found, Vasovic damaged 

Vukovic’s honor and reputation, causing him suffering. 

 

The verdict against Vasovic is yet another evidence of the problems faced by journalists in Serbia 

due to excessively long legal proceedings against them. Namely, Vasovic was sentenced to pay 

damages, since, 14 years after the interview with Vukovic, he was unable to prove that the 

statements published in Dnevni Telegraf were really Vukovic’s own. The Court chose to believe 

Vukovic’s witnesses who have claimed that the controversial statements were made by a third 

person, a minister in the government in which, more than a decade ago, Vukovic was a mere 

advisor. The Court disregarded the fact that initially, at the time when he was arrested over these 



 7 

statements in Montenegro, Vukovic didn’t deny he was the one who made them. Moreover, after 

he was released from custody, Dnevni Telegraf published his reply, in which Vukovic raised some 

objections as to the headline of the interview and the conclusions the interviewer had inferred 

from what he had said, but didn’t dispute the statements as such. In the concrete case, the courts 

in Serbia have passed two first-instance verdicts – one in favor of the journalist and the other in 

favor of the plaintiff, while finally the Appellate Court ruled in favor of the plaintiff, but reduced 

the amount of the damages. However, in view of the fact that 14 years have passed since the 

controversial interview, the reliability of the evidence based on which the Court reached its 

decision casts a shadow on the verdict. 

 

2.2. On July 11, the Appellate Court in Belgrade announced in its press release that it had 

sustained the verdict against one of the leaders of the fans of the Partizan, Milos Radisavljevic 

Kimi, under which he was sentenced to six months in prison for violent behavior. However, the 

Appellate Court revoked the part of the verdict concerning the threats made against the security 

of B92 journalist Brankica Stankovic. We remind that in August 2010 Radisavljevic was sentenced 

before the First Primary Court in Belgrade to 16 months in prison for violent behavior and threats 

against Stankovic. Radisavljevic had been leading the fans on Partizan’s football match against 

Ukraine’s Shaktyor, when the crowd shouted insults from the stands against Stankovic, calling 

her a snake that will fare like the assassinated journalist Slavko Curuvija and punched and kicked 

a doll in the likeness of the B92 journalist. The Appellate Court found that the lyrics of the chants 

amounted to a gross insult against the person of Brankica Stankovic and the peace of citizens. 

Pertaining to the threats against the security of the reporter, the Court found that no clear and 

convincing reasons have been voiced, which would explain why Radisavljevic is considered to 

have committed the criminal offense of threatening security as described in the indictment. 

 

The Appellate Court found that, from the court records, it may be concluded that the defendant 

Radisavljevic did not chant “You’re venomous as a snake, you will fare like Curuvija” himself, but 

that he did impale the doll on a metal rod. The Court also found that the first instance verdict 

lacked the explanation as to which specific actions by the defendant were considered as a threat 

by the plaintiff. The court of first instance was ordered to present the evidence once again and re-

interview Stankovic. While the purpose of second-instance proceedings definitively is to establish 

beyond all doubt all the circumstances related to the actual case and admitting that the first 

instance proceedings might well have suffered from certain shortcomings, as found by the 

Appellate Court, it is difficult to understand that it accepted that kicking, punching and impaling 

the doll in the likeness of the plaintiff on a metal spike represented behavior threatening the 



 8 

peace of the citizens, but not a threat against the security of the plaintiff. Such qualification is 

even more bizarre if one knows that Brankica Stankovic remains, more than a year and a half 

after the incident, under police surveillance 24/7, due to police assessments that her security is 

severely threatened. 

 

2.3. The Appellate Court in Kragujevac revoked the verdict against the Editor-in-Chief of 

Cacanske novine Stojan Markovic, the daily Danas reported. Markovic was convicted before the 

Primary Court in Cacak for slander and ordered to pay 100 thousand dinars of damages to 

plaintiff Velimir Ilic, who recognized himself in the satire “The Impotent Mandarin”. According to 

the explanation of the first-instance verdict, Markovic slandered Ilic with that satire published in 

February 2009, as well as with the comment about how “the time has come to settle the 

accounts”. 

 

The verdict against Stojan Markovic and particularly the explanation that, with a satirical texts 

that was not sufficiently based on facts, he had slandered a member of Parliament, former Mayor 

of Cacak and former minister in the Serbian government and leader of the parliamentary party 

New Serbia, prompted a strong reaction from the media professionals and the general public. The 

revoking of that verdict, which has considerably contributed to the rise of self-censorship in 

Serbia, is without any doubt good news. On the other hand, however, the revoking of one verdict 

does not necessarily indicate a U-turn in the case law in Serbia regarding the treatment of 

politicians in the media. Reaching the standard, under which politicians would not be protected 

from critical texts more than ordinary citizens, remains an aspired goal for the Serbian judiciary. 

The verdict of the Appellate Court in Kragujevac is a step in that direction. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law  

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been elaborated on in the section 

about freedom of expression. 

 

 



 9 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. The Council of the Republic Broadcasting Agency (RBA) invited on July 13 all cable 

operators to introduce in their offer the channels of all regional and local broadcasters in the 

areas where these broadcasters possess a terrestrial broadcasting license. RBA said in its press 

release that this field is not regulated and that the respective regulations are still being prepared 

and hence the RBA Council recommends that the aforementioned channels be included in order 

to contribute to more complete information of citizens and pluralism of opinions. This was 

preceded by a press release of the Journalists’ Association of Serbia (UNS) requesting the RBA to 

react after the cable operator SBB switched off on July 5 the channel TV K9, which holds a local 

broadcasting license for Novi Sad. According to UNS, SBB’s network encompasses more than 50% 

of households in that city. ANEM press release indicated that the case of the exclusion of TV K9 

was not an isolated one, since TV VK, holding a local broadcasting license for Kikinda, suffered 

the same fate. 

 

The Broadcasting Law does not provide for an obligation of cable operators to include channels 

holding a terrestrial broadcasting license in their offer. The law only stipulates that the operators, 

fulfilling the conditions for the provision of the service of television programs/channels in 

accordance with telecommunication regulations, must acquire the rights and licenses for program 

distribution, whereas the license for cable broadcasting is not acquired for channels that may be 

received through free (unscrambled) satellite broadcasting on the territory of the Republic of 

Serbia, as well as for those channels holding the license for terrestrial broadcasting in the area for 

which the broadcasting license was issued, while the public service broadcasters’ programs shall 

be aired free of charge. In practice, however, cable broadcasting licenses are still not being issued 

and cable operators are free to contractually regulate their relationships with stations the 

programs of which they are broadcasting. At that, there are serious reasons to suspect that cable 

operators are discriminating against domestic channels and especially domestic channels 

possessing local coverage broadcasting licenses. Namely, cable operators pay foreign television 

channels for the rights to distribution thereof in their systems, while domestic channels are 

charged for being included in the program in the cable offer. Certain television stations holding a 

terrestrial broadcasting license, which refuse to pay the fee, shall ultimately remain without this 

type of distribution, i.e. this program will not be distributed. In a situation where only 50% of the 

population receives television program via terrestrial transmission, exclusion from the cable offer 

represents a serious problem for each broadcaster. At the same time, contractual freedom invoked 

by the cable operators is threatening to become a bottleneck and a place where selection of 



 10 

information that are fed to the citizens is performed, for purely economic reasons. Furthermore, 

such attitude of cable operators could also represent a breach of competition. Namely, the Law on 

Competition Protection stipulates that the application of uneven business conditions to the same 

business transactions, in respect of different market participants, placing the market participants 

in a less favorable position than their competitors, is a restrictive practice that is directly 

prohibited by Law. The Competition Protection Commission, tasked by Law to keep track of and 

analyze the conditions of competition and to take measure to protect it, has dealt with cable 

operators several times. However, these were typically cases handled on the basis of complaints 

mutually lodged by the operators themselves against each other and mostly regarding mutual 

contracts providing for the exclusive distribution of certain television channels. In the meantime, 

the Republic Electronic Communications Agency passed on July 7, 2011, the Decision on 

determining the relevant markets that are subject to prior regulation. According to that Decision, 

one of the markets subject to prior regulation is the retail market of media content distribution. 

The next part of this Report, containing the analysis of the implementation of the Law on 

Electronic Communications, will delve more deeply into this subject. 

 

3. Law on Electronic Communications 

 

3.1. The Managing Board of the Republic Electronic Communications Agency passed on July 7, 

2011, the Decision on determining the relevant markets that are subject to prior regulation. The 

decision is significant for the media sector primarily because it provides for prior regulation of the 

retail market of the media content distribution. The report on the analysis of that market, which 

analysis was performed by RATEL in keeping with the provisions of the Law on Electronic 

Communications, concludes there are structural barriers for accessing the cable distribution 

market, which come in the form of an absence of economic interest of the operators for building 

their own distribution network on territories where the network of some other operator already 

exists. Furthermore, according to RATEL, there are also regulatory barriers to entry, namely in 

the IPTV segment, since Telekom Srbija is the owner of the entire landline network on the 

territory of the Republic of Serbia. The analysis determines SBB, as an operator with a 50 % 

market share, as an operator with major market strength and announces the passage of a decision 

that would introduce regulatory obligations to SBB to refrain from charging excessive fees, 

obstructing other operators to enter the market or from restricting competition by charging 

excessive or dumping fees, giving unjustified preference to certain end users. Furthermore, the 

level of retail prices would be limited, the operator would be obliged to obtain a formal approval 

from the Agency for determining and changing the content and price of service packages. Finally, 



 11 

the control of individual tariffs would be introduced, while the prices would be based on the costs 

of services provided or prices in comparable markets. 

 

The aforementioned report on the analysis indicates that the number of cable, IPTV and DTH 

satellite subscribers in 2009 was about 1,1 million households, with a penetration of about 42 %. 

Distribution services are provided by 81 registered operators, of which 76 cable operators, two 

IPTV operators and three DTV operators. Seven operators have a market share of more than 85 % 

and SBB alone holds more than 50 %. The goal of the pre-regulation announced by RATEL is to 

prevent SBB from using its market strength and the absence of genuine competition by investing 

less, increasing the costs and decreasing the quality of services. Furthermore, in RATEL’s opinion, 

SBB could, in the absence of regulation, be in the position to be able to raise the price of its 

services without justification, which could be interpreted by the other regulators as a signal to 

start behaving in the same way, to the detriment of end users. The regulatory obligations that 

were announced would not, however, have an effect on the current problem posed by the 

discrimination suffered by certain media, the program of which is excluded from the cable offer. 

In order to solve this problem, the Law on Electronic Communications foresees a different 

solution. Namely, it provides for the possibility for RATEL to determine, on the request of the 

RBA, the operator that is obliged to transmit one or several radio or television channels, at the 

national, provincial, regional or local level. RATEL is expected to introduce this measure when a 

considerable number of end users will be using the electronic communication network of that 

specific operator as the sole or primary channel for receiving media content and also when the 

measure is necessary in order to achieve a set of clearly defined goals of general interest, which 

goals will be determined by the RBA, in accordance with the principle of proportionality and 

transparency. This decision has never been passed and the RBA has instead opted for a non-

binding recommendation to the cable operators, as we have already mentioned in this Report. 

 

3.2. The Ministry of Culture, Media and Information Society launched on July 21 public 

consultations about the Draft Rulebook on Technical Requirements for Equipment and Program 

Support for Lawful Interception of Electronic Communications and Retaining of Data on 

Electronic Communications. The Rulebook is to be passed pursuant to Article 127, paragraph 5 

and Article 129, paragraph 4 of the Electronic Communications Law and the Ministry has 

foreseen that the public consultations should last until August 4. 

 

Article 127 of the Electronic Communications Law stipulates that electronic communications 

operators must enable lawful interception of communications. It actually concerns the disclosure 



 12 

of the content of communication, which disclosure is, without the user’s consent, allowed only for 

a certain period of time and only on the basis of a court decision, if necessary for the purpose of 

criminal proceedings or the protection of the security of the Republic of Serbia, in the manner 

provided for by Law. In order to realize the obligation to allow the lawful interception of 

communications, the operators must, at their own expense, ensure the necessary technical and 

organizational conditions (equipment and program support) and the Ministry of Culture, Media 

and Information Society should prescribe more precisely the requirements concerning the said 

equipment and programming support, after having obtained the opinion of the Justice Ministry, 

the Internal Affairs Ministry, the Defense Ministry, the Security Information Agency and the 

Commissioner for Personal Data Protection. Article 129, paragraph 4 of the Electronic 

Communications Law says that the Ministry of Culture, Media and Information Society shall, 

again after having obtained the opinion of the Justice Ministry, the Internal Affairs Ministry, the 

Defense Ministry, the Security Information Agency and the Commissioner for Personal Data 

Protection, prescribe more precisely the requirements concerning the retaining of data required 

for the tracking and identifying of the source of communication, identifying the destination of the 

communication, establishing the beginning, duration and end of the communication, establishing 

the type of communication, identifying the terminal equipment of the user and identifying the 

location of the mobile terminal equipment of the user. The operators are required to retain this 

data for the needs of conducting an investigation, uncovering of criminal acts and conducting 

criminal proceedings, in accordance with the Law governing criminal proceedings, as well as for 

the purpose of protecting national and public security in the Republic of Serbia, in keeping with 

the laws governing the activities of security services of the Republic of Serbia and those of internal 

affairs agencies. The obligation to retain the aforementioned data shall last 12 months from the 

day when the communication took place and the operator shall retain it so that the data may be 

promptly accessed and delivered. The interception of communication, i.e. the finding out the 

content thereof without the consent of the user, as well as the retaining of data required for the 

tracking and identifying of the source of communication, establishing the type of communication 

and the type of equipment of the user and identifying the location – even when it concerns mobile 

equipment – if abused and resorted to outside of the constitutional guarantees for the protection 

of the secrecy of communications, can cause great damage to human rights. Therefore, it is 

commendable that the Draft Rulebook is subject to a public debate. On the other hand, these 

consultations are held during the summer holidays season and last merely ten business days, 

instead of 30 days, as the Law stipulates for acts pertaining to determining general requirements 

for the performance of electronic communications-related activities. Moreover, the 

constitutionality of provisions that represent the basis for passing this Rulebook has been partly 

contested by the Proposal for the assessment of constitutionality filed by the Commissioner for 



 13 

Personal Data Protection and the Ombudsman to the Constitutional Court of the Republic of 

Serbia back on the 30th of September 2010. In such circumstances the Ministry should have either 

waited for a decision of the Constitutional Court or at least to hold public consultation in a longer 

period of time or in a period when the attendance of a greater number of stakeholders was 

possible. The main concern as to the text of the Draft Rules is definitively the fact that it has failed 

to specify the technical requirements for the devices and equipment, as one could assume from its 

name. Instead, it transfers the right to prescribe the functional specification of the equipment, 

devices and programming support to the Security Information Agency, which falls far outside of 

the framework provided for by the Electronic Communications Law. What makes this Rulebook 

particularly interesting for the media is the fact that the misuse thereof would irrevocably 

compromise the legally established right to the protection of journalists’ sources. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament of the Republic of Serbia did not pass any 

regulations of relevance for or with implications on the media sector. However, amendments to 

the Criminal code were announced, which could have an effect on the media. 

 

1. The Criminal Code 

 

State Secretary in the Ministry of Justice, Slobodan Homen, announced that the amendments to 

the Criminal code, which are expected to be passed in early autumn, provide for the 

decriminalization of libel and slander. The purpose is, among other things, to alleviate the 

pressure on the media from many high fines that are putting their survival at risk. „Removing 

libel and slander from the Criminal code is extremely important for journalists and media, which 

are often exposed to claims“, Homen said, noting that those who feel they have been slandered 

and that they have suffered damage as a result, will still have the opportunity to claim for 

damages in litigation proceedings. The existing Criminal code of the Republic of Serbia provides 

only for a fine both for slander and libel, since the threat of a prison sentence was revoked with 

the amendments from 2005. The Journalists’ Association of Serbia (UNS) and the Independent 

Journalists’ Association of Serbia (NUNS) have welcomed the announced scrapping of slander 

and libel as criminal offenses from the Criminal code. The decriminalization of slander and libel is 

extremely important for the development of civil rights and freedoms and especially for 



 14 

journalist, which have in the recent years been exposed to a real epidemics of lawsuits and 

excessive damage claims that are putting their very survival at risk, NUNS said in a press release. 

The association believes that decriminalization of slander and libel will be a major step forward 

towards the expansion of freedom of information in Serbia. UNS on the other hand reminded that 

journalists have been sentenced, according to applicable Criminal code provisions, even when 

they had been merely transmitting official press releases of government bodies and statements 

made by state officials, which didn’t bear any responsibility since they are protected by immunity. 

 

The decriminalization of slander and libel would definitively represent a major step forward 

towards the protection of freedom of expression in Serbia. While the advances made in 2005, 

with the revoking of prison sentences for libel, were more symbolic in nature, since such 

sentences weren’t seen for decades in Serbia’s case law, not even in the times of worst crackdown 

on the media during the nineties, today they have been replaced by fines. However, the 

decriminalization of libel itself will not suffice if there is no change as to the civil responsibility for 

damage suffered and especially in the practice of courts in litigation proceedings over publicly 

made statements. As it could have been observed through our prior reports, the number of 

sentences against journalists and media for damages far exceeds the numbers for sentences 

pronounced for libel. What’s more, the amounts of damages to be paid, that are often pronounced 

by the courts too easily, typically exceed the amount of fines for libel.  

 

 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 

COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

 

1.1.  The RBA Council announced on July 13 that it had suspended the proceedings for 

revoking the license of Televizija Prva station over the statements made in the talk show „Evening 

with Ivan Ivanovic“. The press release said that the Council has concluded, after having reviewed 

the reports of its departments and the explication of the broadcaster, that the said talk show did 



 15 

not include hate speech or violations of the Broadcasting Law. At the same time, the Council 

accepted the assurances of the editors of the station that they will see that the borders of good 

taste in the talk show are not crossed. We remind that the reason for the proceedings was the 

open letter by the Democratic Union of Croats (DZH) to the President of the RBA Council, Bishop 

Porfirije. In the said letter, the DHZ claimed that on April 29 and May 6, the host of the talk show 

“Evening with Ivan Ivanovic” insulted the Catholic Church and called “Al Qaeda to wait until 

Croatia is admitted in the EU and then plant an atomic bomb with clear insinuations as to where 

exactly to put it”. 

 

Article 38 of the Public Information Law prohibits hate speech, in the form of banning the release 

of ideas, information and opinions inciting discrimination, hate or violence against persons or 

groups of persons because of their affiliation or non-affiliation to a particular race, religion, 

nation, ethnic group, gender or due to their sexual orientation, regardless of the fact if a criminal 

offense resulted from the release. Unfortunately, the Council did not release a more detailed 

explanation for suspending the proceedings for revoking the license of TV Prva, but it seems that 

RBA in this particular case managed to make a difference between a statement made in a 

humoristic talk show – even if it was devoid of good taste – and inciting discrimination. 

 

1.2.  The RBA Council said in a press release that the Misdemeanor Court in Belgrade, ruling 

upon a misdemeanor charge by the RBA in relation to the reality show “Moment of Truth” aired 

in October 2009 on Pink Television, fined that station in the amount of 750 thousand dinars. We 

remind that in the controversial show the host Tatjana Vojtehovski asked the guest – who had 

been raped by her father for years, starting from the age of eleven – if she had ever had an orgasm 

during sexual intercourse with her father. After angry reactions from the public and accusations 

that the show is in breach of laws protecting minors and that it promotes violence implying that a 

rape victim may have an orgasm, the RBA filed charges to the Misdemeanor Court, invoking 

precisely the provisions of the Broadcasting Law protecting the physical, mental and moral 

development of children and youth. 

 

According to the Broadcasting Law, the broadcasting of programs that may harm the physical, 

mental and moral development of children and youth may be subject to misdemeanor fines 

ranging from 300 thousand and one million dinars. In the case of Pink Television, the Court has 

not disclosed the circumstances that were considered in the weighing of the fine in the amount of 

750 thousand dinars. However, of concern is the fact that it took the Misdemeanor Court almost 

two years from the incident to deliver a first-instance verdict, just as the RBA itself judged, after 



 16 

having filed misdemeanor charges, that the violation of the law in the concrete case was not 

serious enough in order to warrant a measure from the RBA’s competence, or even a mere 

warning. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

2.  THE MINISTRY OF CULTURE, MEDIA AND INFORMATION SOCIETY 

 

At the roundtable discussion “Serbian Media at the Crossroads”, held in the Media Center on July 

7 in the organization of the OSCE Mission to Serbia, the Minister of Culture, Media and 

Information Society, Predrag Markovic, said in his introductory speech that the Ministry will 

receive until July 15 objections, suggestions, proposals and comments to the Draft Media 

Strategy, after which the text thereof will be finalized no later than by early September and tabled 

for further procedure. “All objections will be reviewed in order to protect everyone’s interests”, 

Markovic said, “and on the basis of public discussions held until now, we will try to find a way to 

guarantee the rights of citizens to information at the local and regional level”. The Ministry posted 

on its website all the comments received, as well as video clips from the round tables held in 

Kragujevac, Novi Pazar, Novi Sad, Nis, Belgrade and Cacak, which has definitely contributed to 

the transparency of the entire process. However, it remains to be seen, in the Minister’s own 

words, in which direction the text will be “finalized”, since further activities of the Ministry 

concerning the text has been to a great extent shrouded in secrecy. During the whole course of the 

public debate, the Ministry treated the text of the Draft it had released for public discussion - the 

drafting of which was aided by experts selected and appointed by the same Ministry – like an 

“alien element” and with unacceptable detachment. Minister Markovic even said that in drafting 

the Media Strategy, Serbia gave up deciding and allowed the representatives of media associations 

to determine and shape the text of such an important document. Although the Minister obviously 

thought that such attitude of the state only confirmed its openness and democratic character, 

there are at least two possible scenarios that may explain the said detachment of the state from 

the document it had released for public discussion. The first is that the regulatory capacity of the 

state is so weak that it is simply clueless as to what it really wants in the media sector. The second 

is that what the state wants is to a great extent contrary to what is acceptable to media 

professionals and that the Ministry dares not openly say that. Whatever the truth might be, the 

attitude of the Ministry in the public discussion is everything but promising for the continuation 

of the work on the Media Strategy. 



 17 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 

RELATED RIGHTS 

 

3. THE ORGANIZATION OF PHONOGRAM PRODUCERS OF SERBIA (OFPS) 

 

The President of the Managing Board of the Organization of Phonogram Producers of Serbia 

(OFPS) sent a letter to the President of the Employers’ Union of Serbia inviting him to renew the 

discussions about the situation in the field of collective realization of copyright and related rights. 

He also invited him to resume talks about the unique tariff. The letter was also posted on the 

OFPS website. The motivation for the letter was the letter of the Employers’ Union addressed to 

the presidents and judges of commercial courts and the Commercial Appellate Court. In that 

letter, the Union informed the courts it had signed a contract on cooperation with the 

organization Fair Share Ltd. for the purpose of offering the Union’s members music for public 

communication that is outside of OFPS’ and Sokoj’s system of protection. OFPS Managing Board 

President said in the letter that, pursuant to the Law on Copyright and Related Rights, the right to 

a fee for broadcasting, re-broadcasting and public communication of phonograms and 

interpretations contained therein, may be realized only through the organization for collective 

realization. 

 

The Law on Copyright and Related Rights foresees that copyright and related rights may be 

protected individually and collectively. Individual realization of copyright and related rights may 

be direct or through a representative with a power of attorney. Representatives may include 

natural or legal persons and hence a company like Fair Share Ltd. may act as a representative. 

However, the law establishes an assumption that the organization is authorized to act for the 

account of all holders of copyright, namely related rights concerning the rights and type of objects 

of protection that are encompass by that organization’s activity. The only possibility for the author 

or other holder of rights to walk out from the mechanism of collective protection is to inform the 

organization in writing that he/she will realize its rights individually. Collective organizations are 

obliged to report to the users about all authors or other holder of rights that protect their rights 

individually. However, there are a number of cases where collective protection is mandatory 

pursuant to the Law, namely when the rights may not be protected individually. This is the case 

with cable rebroadcasting of author works (Article 29, paragraph 2 of the Law on Copyrights and 

Related Rights), the special fee from import and sale, i.e. sale of technical equipment and blank 

sound, picture and text carriers for which it may be rightfully assumed they will be used for 

copying for personal, non-commercial purposes (Articles 39, 142 and 146 of the Law on 



 18 

Copyrights and Related Rights); with the right to a fee for lending an object of protection (Article 

40 of the Law on Copyrights and Related Rights); with performers’ fees for broadcasting, 

rebroadcasting and public communications of interpretations from a recording released on a 

sound carrier (Article 117 of the Law on Copyrights and Related Rights); with a fee charged by the 

producers of phonograms for broadcasting, rebroadcasting and public communications of 

released phonograms (Article 117 of the Law on Copyrights and Related Rights). Unfortunately, it 

is obvious that the extent of unawareness of regulations administering collective protection of 

copyright and related rights in Serbia is large. There are no grounds in the Law to avoid, through 

individual contracts with representatives, the obligation towards to collective organizations with 

regards to performers’ fees and fees charged by the producers of phonograms for broadcasting, 

rebroadcasting and public communications of interpretations from recorded phonograms. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

The Ministry of Culture, Media and Information Society announced in mid-July that a test 

network for the digital signal broadcasting would be put into operation by the end of 2011. The 

Ministry claims that it has found the way to start earlier with the test broadcasting in order to 

enable smoother transition from analogue to digital broadcasting. Furthermore, the Ministry 

stated that the possibility to change the date for the complete digital switchover, as well as to 

change the Digitalization Strategy is being considered. We remind that the deadline for the 

complete digital TV switchover in Serbia was initially set for April 4, 2012. The daily Danas 

reported that the said deadline could be extended until the beginning of 2013, because the 

Strategy agenda, with the exception of the test digital signal, was not possible to fulfill. In late 

July, in an interview for the daily Danas, Vladimir Homan, the Director of the public company 

Broadcasting Equipment and Communications, explained that the start of the test broadcasting 

was planned for mid-November this year. Until then, he said, a network with 15 terrestrial 

locations would be set up, covering the major cities and smaller towns. Homan also said that the 

digital signal in the said test network would not have its full strength in order to avoid 

overlapping with the analogue signal, which would be aired simultaneously with the digital one. 

Homan said that the goal of this trial phase was to see how the transition to digital broadcasting 

would function in practice. The outcome will be used by the Ministry of Culture, Media and 

Information Society and the Government of Serbia to assess if they would keep the initial digital 

switchover strategy. 

 



 19 

We remind that the current Digital Switchover Strategy in Serbia does not provide for simulcast, 

namely a period of simultaneous analogue and digital broadcasting. In our earlier reports, we 

have warned about the worrying extent of the delays with respect to the deadlines set in the 

Action Plan accompanying the Digitalization Strategy. The said delays would most definitely 

result in the postponement of the complete digital TV switchover. The announced putting into 

operation of the test network for the broadcasting of digital signal could also mean that the 

Ministry has opted for setting realistic goals, although mid-November is also very ambitious. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

The Securities Commission has confirmed that the three companies of businessman Milan Beko 

are the majority owners of the Novosti company, as Beko himself previously told B92. Beko’s 

companies possess 62,42 % of the shares, the Republic of Serbia owns 29,51 %, the Pension and 

Disability Insurance Fund 7,15 % and small shareholders 0,92 %. The Commission has passed a 

temporary measure limiting the managing rights of Beko’s companies Ardos, Trimaks and 

Karamat to 25 % of the total managing votes, which measure will be effective until the 

announcement of the offer for taking over the minority packing, or until the sale of the shares. 

Beko now has two options: to announce the offer for taking over the remaining shares of Novosti 

or to sell part of his package and reduce his share to one quarter. Namely, the Law stipulates that 

if a company reaches more than 25 % of the shares, the owner must issue a public offer for taking 

over up to 100 % of the shares or to sell all shares above the 25 % limit and until the sale is 

effective his voting rights for all shares above 25 % may be revoked. Milan Beko told B92 that he 

has been actively working with the Securities Commission, together with the legal representatives 

of Ardos, Trimaks and Karamat and that he would make the decision as to what option to choose 

after consultations with the WAZ media company. The Austrian company, member of the WAZ 

media group, requested last January from Competition Protection Commission the approval for 

taking over 62,4 % of the shares of the Novosti company. Beko namely had an agreement with the 

WAZ media group on the resale of the shares of Novosti. 

 

The decision of the Securities Commission merely confirmed what was already known and what 

Beko himself has never denied – that he owned more than 62 % of the shares of Novosti. 

However, this has solved only one of the controversies regarding the privatization of Novosti. We 

remind that in our previous report we have written about the criminal charges pressed by the 



 20 

Anti-Corruption Council against Milan Beko, the Economy and Privatization Minister Predrag 

Bubalo, the President of the Securities Commission Milko Stimac, members of the Commission 

Dejan Malinic, Djordje Jovanovic and Dusan Bajec, as well as against the Director of NIP Novosti 

Manojlo Vukotic. The Supreme Public Prosecutor’s Office in Belgrade did not publicly react to 

these charges. The Council filed the charges over the suspected criminal offenses of abuse of 

office, fraud, document forgery and association with the purpose to commit criminal offenses, all 

in relation to the privatization of Novosti. 

 

2.  A total of 56 media have been privatized in the last eight years in Serbia. In 18 of these 

cases, the sales contract has been terminated, according to the data of the Privatization Agency, 

Danas reports. Of the public media foreseen for sale, 53 remained non-privatized. In the latter 

group, privatization has been suspended in seven cases, interrupted in 37 cases, while in the case 

of eight media outlets three failed auctions in each case were held. At the present time, according 

to Privatization Agency data, only one media is currently being privatized and there is no pending 

public call for sale. Most of the media in Serbia were privatized in 2007, while only four public 

media outlets were sold in 2010. 

 

The general public predominantly views the process of media privatization as a failed one. There 

is an absence, however, of serious analysis as to the reasons that have led to the failure of a 

number of privatizations. In our reports we have repeatedly pointed to the problem of having too 

many media in Serbia, while at the same time having an underdeveloped media market. At the 

same time, the high number of still non-privatized media, their privileged position and their non- 

transparent financing are putting at risk the survival of privatized media and those who were 

commercial from the very beginning. The above problems discourage investors and hence the 

number of failed auctions should not come as a surprise. Their complexity, however, means that a 

comprehensive solution ought to be found so as to ensure even conditions for commercial media 

on the market, including transparent and non-discriminatory expenditure of budget funds in the 

media sector, due to the substantial impact of these funds in the current situation of a weak 

advertising market. 

 

 

 

 

 



 21 

VII CONCLUSION 

 

The summer holiday season in Serbia has been typically used to push through some unpopular 

solutions “under the radar”, when the public’s attention is at its lowest. One of the most drastic 

examples was the adoption of the Law on Amendments to the Law on Public Information from 

2009. It seems, however, that the public is now more prepared, in such circumstances, to resist 

media-related changes that could endanger human rights and particularly freedom of expression. 

The public discussion launched by the Ministry of Culture, Media and Information Society about 

the Draft Rulebook on Technical Requirements for Equipment and Program Support for Lawful 

Interception of Electronic Communications and Electronic Communications Data Retention, 

which could potentially compromise the right to protection of journalists’ sources, was even 

prolonged as we conclude this Report and certain media associations took the opportunity to 

voice their remarks. The public debate on the Media Strategy was prolonged too and Minister 

Markovic announced that the text would be finalized no later than by the beginning of September. 

The concern remains, however, the unwillingness or incapacity of the Ministry to clearly define 

and defend its stands. When we thought that the Ministry, by adopting the Strategy and releasing 

it for public discussion, had finally revealed its positions, it suddenly and inexplicably has 

distanced itself from the process. It was so pronounced that Minister Markovic even said the 

Draft was not the Ministry’s, but of the representatives of media associations. Markovic, however, 

failed to explain at least two things. First, if it’s not the Ministry’s Draft but that of the 

representatives of media associations, why did the Ministry release it for public discussion in the 

first place? Secondly, and even more important, if the Draft does not reflect the authentic 

intentions and plans of the Ministry in the media sphere, what are the authentic  intentions and 

plans and when will we finally get to know about them? If the public doesn’t even know the 

positions of the Ministry as to the „finalization of the text“, then reasons for concern are many. 

 


